Pages

Thursday 1 December 2011

Jawapan untuk kamu dan kamu

ini cerita benar yg aku lalui...
ramai yg mcm tertanya2 knp aku ttba stat pakai tudung labuh bagai...
scara drastik aku berubah...
tuhan tu maha mengetahui... aku cuma jalankan apa yg telah diaturkan untuk aku...


sblm nie aku mmg oke...msa sekolah aku dikira kurang bermasalah... oke je cra aku dressing... kebanyakannya bju kurung time kuar... masuk ja poli...arus tu mula berubah.. tp masih lg terkawal...
apa yg jd tak terkawal, msa sem 5 n 6... start havin' overnite wif kwn2...fly asrama (sori ustaz wan)... ikut suka aku jela bila aku nk have fun, aku kuar... pergaulan pown tak jga...pakaian pown mula la makin lma makin kecik... segalanya berbayang bagai...

start keja... permulaan hidup yg baru... tp tahap sosial aku agak dasyat jugak la.. tu biar aku ngan tuhan ja tau... kisah bermula dari ramadhan yg mulia...

tiap2 tgh mlm aku terjga... dlm fikiran aku terfikir, 'apakata aku bangun solat sunat'... bnda yg bleh dikatakan aku tak pnah buat betul2...seingat aku pown msa qiamulail kat poli pown aku tido kat blkg... tp bisikan2 hati aku tu aku ignore ja... agak tiap2 hari jugak la aku jd gitu... ada jugak aku terasa nk berubah...tp xda kekuatan... aku lupakan bisikan tu...

suatu hari bisikan tu kembali... aku bangun jugak mlm tu...tp aku termenung... " mcm mna nk buat tahajjud???" hah... bru aku tersedar...aku tatau apa yg aku blajar slma nie kat sekolah agama dlu... sume mcm hilang... mna aku nk cri tok guru awai2 pg mcm nie... aku pown selak la buku panduan solat sunat...tp satu apa pown aku tak pham...aku buat jugak solat 2 rakaat dgn niat sunat...


aku try mcm2..guna khidmat pakcik google pown ada gak... last2 aku kembali kpd tok guru terbesar aku... MY DAD!!.. aku cerita sebijik2 apa yg jd kat aku tiap2 mlm...jd aku dpt jugak ilmu2 tu...
mlmnya ayah aku p keja... aku terlelap sebelum sempat aku solat isyak... aku terjaga lagi pkul 3 pagi...
usai solat, aku baring dgn mood nk tdo... ttba aku dgr suara yg aku ingtkan ayah aku..
Suara 1 : Noor Syuhada....
Suara 2 : kenapa dia tak bangun solat sunat ni?
Suara 3: kenapa dia tak zikir pn...
aku biaq ja sbb aku ingt ayh aku dok sembang ngan kawan2 dia (tabiat ayah aaku gebang smpai tgh mlm)
esok pg aku tnya ayah... ayah kata dia balik keja pown dlm pkol9 pg gitu lah... abeh tu suara sapa aku dgr??? allah ja yg taw...

dgn rezeki yg allah bagi kat aku bulan tu, aku jahit sendri tudung aku...aku beli baju baru... kasut baru...dengan berbekalkan azam baru, aku melangkah dgn imej baru yg aku rasakan sgt selesa pada aku.. mungkin lebih indah pda pandanganNYA...

kepada kwn2 yg teringin nk berubah tp malu2 n rasa tak bersedia...jgn mcm tu... yg nk menilai kita tu Allah...bukan org sekeliling kita...

1 comment: